Τετάρτη 23 Οκτωβρίου 2013

ΠΟΛΛΑ ΚΑΚΟΥΡΓΗΜΑΤΑ ΣΤΑ ΚΥΘΗΡΑ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΕΡΕΥΝΑ ΣΕ ΒΑΡΟΣ ΔΗΜΑΡΧΟΥ, ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟΥ, ΔΗΜ. ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ

 

ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΠΟΜΠΗ ΤΟΥΣ ΣΕ ΔΙΚΗ ΓΙΑ ΣΟΒΑΡΕΣ ΠΑΡΑΒΑΣΕΙΣ ΣΕ ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΝΗΣΙΟΥ
Κατεπείγουσα προκαταρκτική εξέταση διενεργείται από την Εισαγγελία Πρωτοδικών Πειραιά με παραγγελία της εισαγγελέα  εσωτερικής ποινικής δίωξης Μαρίας Σουκαρά για να διαπιστωθεί αν ο δήμαρχος...
Κυθήρων Θόδωρος Κουκούλης, ο αντιδήμαρχος Μιχάλης Πρωτοψάλτης, αλλά και μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου έχουν τελέσει το κακούργημα της απιστίας στην υπηρεσία κατ΄εξακολούθηση σε βαθμό κακουργήματος.
Είναι από τις πρώτες περιπτώσεις περιφερειακών δήμων που τίθενται υπό  «δικαστική διερεύνηση» και μάλιστα οι εισαγγελείς του Πειραιά κινήθηκαν σε πολλές περιπτώσεις  υπό αντίξοες συνθήκες με χειρουργική ακρίβεια, ώστε να επιβεβαιώσουν ή να απορρίψουν τις σοβαρές καταγγελίες  που έχουν διατυπωθεί.
Το ογκώδες πόρισμα των οικονομικών ελεγκτών του ΥΠ.ΟΙΚ που "μπούκαραν" κατ΄εντολή του εισαγγελέα Πασχάλη στον Δήμο, είναι η πηγή, βάσει της οποίας στις 27 Ιανουαρίου ο δήμαρχος και άλλα 29 άτομα πρόκειται να δικαστούν για σειρά αδικημάτων στο Τριμελές Πλημμελειοδικείο Πειραιά.  Μια δίκη όμως που , όπως λένε έγκυρες πηγές, μπορεί να "γεννήσει" κι άλλες έρευνες από τις ήδη υφιστάμενες, οι οποίες φτάνουν τις 5.
ΚΑΚΟΥΡΓΗΜΑ
Η έρευνα για το κακούργημα ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 2011 μετά από ανώνυμη καταγγελία σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο εκδίδονταν οι άδειες λειτουργίας καταστημάτων αλλά και άλλα έγγραφα από το Δήμο Κυθήρων και έχει το χαρακτήρα της κατ΄επείγουσας. Η παραγγελία της εισαγγελέα διαβιβάστηκε ήδη στην πταισματοδίκη που θα ζητήσει απαντήσεις από τον δήμαρχο  και τους υπόλοιπους ερευνόμενους και θα επιστρέψει άμεσα τη δικογραφία για τα περαιτέρω.
Η εισαγγελία Πειραιά, κίνησε γη και ουρανό και με πενιχρά υλικοτεχνικά μέσα υπό την καθοδήγηση του προϊσταμένου της Νίκου Ποιμενίδη και πάτησε γκάζι στην υπόθεση,    μετά την αρχική κωλυσιεργία της έρευνας λόγω των προβλημάτων με τις αρνήσεις του ΣΔΟΕ να μεταβεί στο νησί για να πραγματοποιήσει ελέγχους  (για λόγους κάλυψης των εξόδων των ελεγκτών) και την ανάθεση της έρευνας στην υπηρεσία   δημοσιονομικών ελέγχων του ΥΠ.ΟΙΚ που ολοκληρώθηκε τον περασμένο Ιούνιο (2013). Έτσι με βάσει το ογκώδες πόρισμα των ελεγκτών που αγγίζει τα 100 φύλλα , και χρησιμοποιείται ως «μήτρα» για τυχόν έκνομες ενέργειες, έχουν σχηματιστεί ήδη 5 δικογραφίες.
ΠΟΙΕΣ ΕΙΝΑΙ Η ΔΙΚΟΓΡΑΦΙΕΣ
1.       Η  πρώτη, που είναι ήδη γνωστή και χειρίστηκε με αμεσότητα και ιδιαίτερη επιμέλεια, ο εμπειρότατος εισαγγελέας Πρωτοδικών Πειραιά, Νίκος Πασχάλης,   αφορά τις παρατάσεις των έργων για τις οποίες ήδη παραπέμφθηκαν στο εδώλιο στις 27 Ιανουαρίου με απευθείας κλήση, ο δήμαρχος Θόδωρος Κουκούλης, ο αντιδήμαρχος Μιχ. Πρωτοψάλτης, τα δυο αδέλφια του που κατέχουν μαζί του εταιρία η οποία φέρεται να εμπλέκεται στα έργα του Δήμου καθώς και 26 ακόμα άτομα , μέλη του νυν και προηγούμενων ΔΣ, ένας μηχανικός εργολάβος κλπ . Ο δήμαρχος και οι υπόλοιποι θα δικαστούν για παράβαση καθήκοντος κατ΄ εξακολούθηση, ηθική αυτουργία σε αυτή και ψευδή βεβαίωση κατ εξακολούθηση.(αναλυτικά για τη συγκεκριμένη δικογραφία στο τέλος του κειμένου) 
2.       Η δεύτερη αφορά δικογραφία που έχει σταλεί στο ΣΔΟΕ  και αφορά τυχόν φορολογικές παραβάσεις εστιατορίου του νησιού που σφραγίστηκε μετά από σοβαρές καταγγελίες και υγειονομικού ενδιαφέροντος.
3.       Στην παραπάνω δικογραφία ερευνάται , επίσης από το ΣΔΟΕ, ο ρόλος ως τυχόν  αυτουργού  του δημάρχου του νησιού Θ.Κουκούλη κ.α
4.        Η τέταρτη αφορά   επίσης εντολή του εισαγγελέα Πειραιά Νίκ. Πασχάλη ώστε να εξακριβωθεί αν έχει εξαπατηθεί το ΙΚΑ στις περιπτώσεις των δεκάδων αναθέσεων έργων   μέχρι του ποσού 6.925 ευρώ που δεν έχουν γίνει σχετικές κρατήσεις υπέρ ΙΚΑ. Αναφέρει χαρακτηριστικά το πόρισμα των ελεγκτών: "Οι αναθέσεις μέχρι του ποσού των 6.925 ευρώ αποτελούν μεγάλο πρόβλημα καθότι δεν απαιτείται τεχνική μελέτη του έργου, δεν είναι απαραίτητη η διακήρυξη τους και γενικά δεν παρακολουθείται η εκτέλεσή του από κάποιο ελεγκτικό όργανο (η τεχνική υπηρεσία στο Δήμο δεν είναι στελεχωμένη).Στο χρόνο διάρκειας του ελέγχου ήταν αδύνατον να εκτεθούμε και στα πιο πάνω έργα, πέραν αυτών που ήταν στην καταγγελία. Με τον Σ.Β, επιβλέποντα μηχανικό της πρώην ΤΥΔΚ, μας πληροφόρησε ότι το τεχνικό πρόγραμμα του Δήμου Κυθήρων αρκετές φορές έχει επιστραφεί απο το Γ.Γ Αποκεντρωμένης Διοίκησης (αρμόδιο όργανο για την έγκριση του π/υ)γιατί πολλά έργα παρουσίαζαν σοβαρές ενδείξεις κατάτμησης. Με το έγγραφό μας 2/49953/ΔΥΝΟ/22-5-2013 προς το περιφερειακό κατάστημα ΙΚΑ Πειραιά στείλαμε κατάσταση έργων (δειγματοληπτικά) του Δήμου Κυθήρων προκειμένου να μας απαντήσει αν ο Δήμος έκανε απογραφή των έργων στο ΙΚΑ και καταβλήθηκαν οι απαραίτητες κρατήσεις.  Το αρμόδιο κατάστημα του ΙΚΑ με το αρ. ΕΔ171/27-5-13 έγγραφο μας απάντησε ότι τα έργα που αναφέρονται στην κατάσταση δεν είχαν απογραφεί σαν δημόσιο οικοδομικό έργο και κατά συνέπεια δεν είχαν καταβληθεί οι σχετικές εισφορές".

5. Η πέμπτη δικογραφία αφορά, όπως αναφέρθηκε και παραπάνω , το κακούργημα της απιστίας στην υπηρεσία σε βαθμό κακουργήματος και σχετίζεται, σύμφωνα με πληροφορίες, με καταγγελίες σε βάρος του δημάρχου , αντιδημάρχου και μελών του ΔΣ, για τον τρόπο έκδοσης αδειών λειτουργίας καταστημάτων και άλλων εγγράφων , την οποία με το χαρακτήρα του κατεπείγοντος έστειλε στην πταισματοδίκη η εισαγγελέας προκειμένου να ληφθούν καταθέσεις και εν συνεχεία, άμεσα, θα επιστραφεί στα χέρια της για τα περαιτέρω. 
ΚΙ ΑΛΛΟ ΚΑΚΟΥΡΓΗΜΑ ;
Χαρακτηριστικό αυτής της έρευνας είναι οι δυσκολίες που , όπως αναφέρεται στη δικογραφία, συνάντησαν οι αρχές μέχρι να φτάσουν στον έλεγχο του Δήμου. Έτσι ενώ οι καταγγελίες υφίσταντο από το 2011, τελικά κλιμάκιο ελέγχου έφτασε στο νησί τον Μάρτιο του 2013, παρά το γεγονός ότι ο εισαγγελέας Πασχάλης έστελνε ένα χρόνο πριν παραγγελίες στο ΣΔΟΕ να μεταβεί στο νησί οι οποίες όμως δεν εκτελούνταν, με την επίκληση της μη κάλυψης εκ μέρους του δημοσίου των οδοιπορικών των ελεγκτών. Παρά την καθυστέρηση, από τον έλεγχο που έκανε τελικά κλιμάκιο του ΥΠ.ΟΙΚ, σχηματίστηκαν 5 δικογραφίες που όπως αναφέρθηκε αφορούν και σε κακούργημα.
Ο εισαγγελέας λοιπόν συνεχίζει τις έρευνες, όμως επέλεξε για να αποφύγει τυχόν πρόβλημα παραγραφής, να διαχωρίσει το κομμάτι των έργων και των παρατάσεων που δίνονταν και να το στείλει προς εκδίκαση στις 27 Ιανουαρίου. Η δίκη αυτή (που πιθανόν θα αναβληθεί βέβαια αρχικά) έχει ως αντικείμενο πλημμελήματα αλλά ο λόγος, κατά τις αρχές, είναι απλός:
Οι οικονομικοί ελεγκτές δεν κατάφεραν στο τετραήμερο που πήγαν στο νησί να συγκεντρώσουν , λόγω χρόνου, όλα τα στοιχεία που αφορούν στη ζημία την οποία τυχόν υπέστη ο δήμος και κατ' επέκταση το δημόσιο από τις αδικαιολόγητες παρατάσεις παράδοσης ή και μη παράδοσης των έργων, με αποτέλεσμα να μην μπορεί - σε αυτή τη φάση- να στοιχειοθετηθεί κακούργημα. Άλλωστε , όπως αναφέρουν και στο πόρισμά τους οι ελεγκτές, οι ίδιοι δεν έχουν ιδιότητα ή αρμοδιότητα προανακριτικού υπαλλήλου ώστε να μπορούν να προβούν σε προανακριτικές πράξεις. Όμως αρμόδιες πηγές επισημαίνουν πώς δεν αποκλείεται αν στη δίκη εμφανιστούν και καταθέσουν μάρτυρες πως ο Δήμος υπέστη ζημία , τότε το πιθανότερο είναι να σχηματιστεί και άλλη (η 6η) δικογραφία ώστε να διερευνηθεί αν οι κατηγορούμενοι πρέπει να διωχθούν και για κακούργημα σε βάρος του δημοσίου.
ΤΙ ΛΕΕΙ ΤΟ ΠΟΡΙΣΜΑ ΓΙΑ ΤΑ ΕΡΓΑ  

Ένα μέρος του ελέγχου ενδεικτικά αφορά έργα προϋπολογισμού περίπου 2.000.000 € για τα οποία υπογράφηκε σύμβαση μεταξύ Δημάρχου και εργολάβων μεταξύ  2008 και το 2009. Οι χρόνοι κατασκευής  ήταν με βάση τη σύμβαση από 3 έως 6 μήνες.
Ωστόσο τα περισσότερα από αυτά δεν είχαν ολοκληρωθεί (ούτε παραληφθεί) μέχρι τον έλεγχο που έγινε το 2013, παρόλο που έχουν χορηγηθεί έως και 7 (!!!) παρατάσεις από το Δημοτικό Συμβούλιο σε κάποιο από αυτά.
Κύριος λόγος που επικαλείται το Δημοτικό Συμβούλιο για τη χορήγηση των παρατάσεων ήταν το γεγονός ότι δε λειτουργούσε εκείνη την περίοδο στο νησί το ασφαλτικό συγκρότημα, το οποίο παρεμπίπτοντος ανήκει στην οικογενειακή επιχείρηση του αντιδημάρχου Μιχ. Πρωτοψάλτη, η οποία επίσης συμμετέχει και στην κατασκευή κάποιων από αυτά τα έργα σαν υπεργολάβος (π/υ περίπου 800.000 €).

Οι καθυστερήσεις αυτές, σύμφωνα με τους ελεγκτές δημιούργησαν επιπλέον επιβάρυνση στο Δήμο περίπου 250.000 € λόγω αύξησης των τιμών από αναθεώρηση, επιπλέον ΦΠΑ και ανάλωση απροβλέπτων. Οι απρόβλεπτες δαπάνες στα έργα αυτά εκτιμώνται σε 150.000 €!!!!  Ωστόσο στο πόρισμα αναφέρεται για περισσότερα του ενός έργα ότι «….το ποσόν που θα καταβληθεί τελικά στον εργολάβο θα οριστικοποιηθεί μετά τα σύνταξη των σχετικών πινάκων και θα είναι κατά πολύ μεγαλύτερο της ως άνω πρόβλεψης…».

Παράλληλα σε κάποια από τα έργα αυτά επισημαίνεται  ότι αντί να  έχει εγκριθεί η χορήγηση αναθεώρησης τιμών (πρόσθετη αμοιβή)  θα έπρεπε να είχαν επιβληθεί στους εργολάβους ποινικές ρήτρες (επιστροφή ποσών στο Δημόσιο) που σύμφωνα με το νόμο σε μεγάλες καθυστερήσεις μπορεί να είναι μέχρι το 6% του προϋπολογισμού τους, προκειμένου να διασφαλιστούν τα συμφέροντα του Δημοσίου και του Δήμου.

Η Ελεγκτική διαδικασία φαίνεται ότι ανέδειξε επίσης ευθύνη του Δημάρχου στην μη τήρηση των διαδικασιών για τις εγγυητικές επιστολές οι οποίες δεν κάλυπταν τη συνολική διάρκεια των έργων αφού επιστρέφονταν στις τράπεζες πριν την παραλαβή τους η οποία από 3 ή 6 μήνες μετατρέπονταν σε 3 ή 4 χρόνια.

Επίσης επισήμανε ασυμβίβαστο στη συμμετοχή του αντιδημάρχου κ. Μ. Πρωτοψάλτη στη λήψη αποφάσεων για τα έργα στα οποία συμμετείχε ως υπεργολάβος η οικογενειακή του επιχείρηση (είτε σε αποφάσεις για την ανάθεση των έργων, είτε στην τροποποίηση των συμβάσεων κατά την εκτέλεσή τους) και αμφισβητείται η δυνατότητά του να εκτελεί δημοτικά έργα όντας αντιδήμαρχος.

Παράλληλα κατηγορίες αποδίδονται και σε αρκετά μέλη του παρόντος αλλά και του προηγούμενου Δημοτικού συμβουλίου τα οποία ψήφισαν τις αποφάσεις αυτές.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

απο 11-01-09

Συνεργάτες